دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با معظم له

گام‌های بلندی در جهت رشد و تعالی حوزه‌های علمیه برداشته‌اید

6aed8f1c-a450-4d58-99fa-172ab6623db8

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی مرجع عالیقدر جهان تشیع در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تغییرات مثبت در حوزه‌ علمیه فرمودند: شکی نیست که شورای عالی گام‌های بلندی در جهت رشد و تعالی حوزه‌های علمیه برداشته و کارهای مهمی در این سال‌ها صورت گرفته است. من از همه شما عزیزان تشکر می‌کنم؛ اما عملگرایی و نتیجه محوری نیز باید مورد توجه ویژه شما عزیزان قرارگیرد.
معظم له ادامه داد: من اکنون نیز یک طلبه هستم و افتخار می‌کنم که در زیر پرچم حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در راه پیشرفت و تعالی حوزه‌های علمیه هر کمکی از من ساخته باشد انجام دهم و از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه وضعیت سخت معیشتی طلاب را یادآور شد و تصریح کرد: در میان اقشار مختلف مردم، طلاب کمترین درآمد را دارند و باید سطح معیشت آن‌ها به اندازه قابل قبولی رشد کند. کسی می‌تواند درس بخواند که از جهت معیشت در یک آسودگی نسبی قرار داشته باشد نه اینکه در تأمین کوچکترین نیازهای زندگی ناتوان باشد.
معظم له ضمن اشاره به نیازهای مالی حوزه‌های علمیه افزود: اگر انفال و موقوفات حوزه زنده شود، حوزه دیگر نیازمند و منتظر کمک‌های دولتی نخواهد بود و اساسا به آن‌ها نیاز نخواهد داشت. تعداد موقوفات حوزه بسیار زیاد است و علی رغم تلاش‌های صورت گرفته، بسیاری از این موقوفات در اختیار حوزه‌ها نیستند.
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی عمق بخشی به آموخته‌های علمی را اساس کار حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: نباید اجازه دهید که اهمیت عمق بخشی به آموخته‌های علمی کم رنگ شود بلکه باید در تقویت این مهم پیوسته بکوشید. پایه‌های علمی طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه باید تقویت شود. دروس بنیادین از جمله ادبیات عرب، نیازمند توجه ویژه است.
معظم له ادامه داد: فرهنگ تقریر نویسی از دیگر اموری است که باید در میان طلاب نهادینه شود. من نیز در زمان تحصیل به تقریر نویسی همت می‌گماشتم و اکنون طلابی را که در درس خارج من شرکت می‌کنند به این مسئله تشویق می‌نمایم.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه لزوم یادگیری اصول اخلاقی و تزکیه نفس را متذکر شد و افزود: همه محتاج به اخلاق آموزی و تزکیه هستیم و باید رفتار و منش اهل بیت علیهم السلام را سرلوحه کارهای خود قراردهیم. لذا لازم است حداقل به صورت هفتگی، درس اخلاق باشکوهی برای طلاب برگزار شود.
معظم له با اشاره به لزوم حفظ وحدت بین حوزه‌های علمیه گفت: دشمن امروزه به دنبال اختلاف افکنی است و باید با حفظ وحدت بین مراکز علمی اسلامی، توطئه دشمن خنثی شود.
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی پاسخگویی به نیازهای روز را ضروری عنوان کرد و افزود: در دنیای فعلی باید همت کنیم و به گونه‌ای گام برداریم که بتوانیم پاسخگوی تمامی نیازهای بشر در سطح دنیا باشیم.