سخنان معظم له به مناسبت عید غدیر خم.

وظایف حوزه های علمیه و اندیشمندان اسلامی نسبت به واقعه غدیر و ترویج آن به جوامع بشری سنگین ومهم است.

29c1e7bb-3c4c-4253-8da1-85e3426289d8

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی مرجع عالیقدر جهان تشیع عید غدیر خم را فرصت مناسبی برای معرفی اسلام ناب دانستند و فرمودند: بزرگ ترین حق کشی تاریخ بشر انکار غدیر است و لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره اسلام وارد کرد و موجب شد عده ای از نعمت ولایت معصوم (علیه السلام) محروم شوند که تبعات آن تا روز قیامت باقی می ماند و این مسئله بزرگ ترین حق کشی در تاریخ است.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه به تبین جایگاه امامت و اهمیت واقعه غدیر خم پرداخت و خاطر نشان کردند: غدیر پاسخ عقلی به مباحث توحیدی است و امامت بخش اصلی اعتقاد به توحید است و جامعه بدون امامت و ولایت نابود شدنی است. عید غدیر عیدی تاریخی و سرنوشت‌ ساز تا روز قیامت به شمار می‌‌آید. امامت و غدیر یک موضوع مهم توحیدی است.
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی با اشاره به ضرورت شناخت جایگاه برجسته و ممتاز امیرمؤمنان (علیه السلام) افزودند: امام علی (علیه السلام) تکمیل‌کننده نبوت و هدایت انسان‌ ها بودند، بنابراین شناخت این خیمه ‌گاه و ستون اصلی دین، جزو ضروریات است. باید مواظب غدیر باشیم تا همانند زمان‌ های گذشته در شناخت و معرفی آن انحراف ایجاد نکنند، زیرا غدیر موضوع اصلی شیعه است.
معظم له حفظ دستاوردهای غدیر را یکی از وظایف مهم دانستند و افزودند:اگر مردم ولایتمدار و متدین به غدیر اهمیت بیشتری بدهند و غدیر هم مانند عاشورا فراگیر و همگانی شود، قطعاً مساله غدیر در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت.
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی وضعیت امروز جهان را بسیارحساس دانسته و خطاب به طلاب فرمودند: امروز دشمنان اسلام با تمام قوا مشغول فعالیت علیه این انقلاب هستند و می خواهند به هر قیمتی ایران را تحت فشار قرار دهند، اما باید توجه داشت وظیفه حوزه های علمیه و ما طلبه ها بسیار سنگین است و بنده همانند گذشته تاكید به حفظ انقلاب دارم و باید ثمرات و خدمات انقلاب بیان شود و دستاوردهای انقلاب كه بسیار هم بود حفظ شود و در كنار آن باید آسیب ها را شناسایی كنیم و بیان نمایم و به مسئولان تذكر دهیم و توجه كنیم
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی در ادامه فرمودند: شكی نداریم علماء بزرگ ما همه در طول تاریخ نسبت به سیاست اسلامی توجه داشته اند منتهی به اشكال مختلف و با در نظر گرفتن شرایط زمان خود یك وقت مثل حاج شیخ موسس حوزه (رحمت الله علیه) با یك درایت و پختگی با رضاخان مواجه می شود و حوزه را حفظ می كند كه ثمره حوزه او امام شد و یك وقت مثل استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله العظمی آقای بروجردی عمل می كند كه در مواقع خاص آن چنان تذكر می دهد و موضع گیری می كند كه حكومت پهلوی مجبور می شود از بعضی از اقدامات صرف نظر كند و یك وقت هم مثل امام (راحل رحمت الله علیه) كه توانست تحولی عظیم ایجاد نماید و عزت و خودباوری را به مردم برگرداند. و ابرقدرتها را بعنوان استكبار معرفی كند مستضعفان را متشكل سازد و تا به امروز هم رهبرمعظم همین اصل را دنبال می كنند این در حالی است كه همه این بزرگان به وظیفه خودعمل كرده اند منتهی با اشكال مختلف و مطابق با مقتضای زمان خود.
معظم له در ادامه هوشیاری مسئولان را مهم توصیف كردند و خاطر نشان کردند: باید بین اقشار مختلف جامعه وحدت و همدلی باشد و مسئولان هم با وحدت و همدلی و پرهیز از اختلاف تمام سعی خود را برای خدمت به مردم به کار بگیرند، چرا که اصل مردم هستند.
حضرت آیت العظمی نوری همدانی مدظله العالی در ادامه افزودند: امیرمومنان حضرت امیر (علیه السلام) مردم را ستون دین معرفی كردند و حضرت امام سجاد (علیه السلام) اشرف عبادات را خدمت به مردم دانستند، از این رو باید قدر و منزلت این مردمی كه تمام وجود خود را وقف این نظام و انقلاب كرده اند را دانست و به اینها خدمت كرد و آقایان این جمله امام را كه فرمود: مردم ولی نعمت ما هستند كه این حرف بر گرفته از فرهنگ اهلبیت علیهم السلام در خدمت به مردم است را تابلو كنند و در مقابل دیده گان خودشان بگذارند.
مرجع تقلید شیعیان در ادامه اشاره به برخی از مشکلات جامعه فرمودند:معیشت مردم، حل معظل بیكاری، برقراری اسباب ازدواج جوانان و درمجموع حفظ كرامت ملت وظیفه مسئولان محترم است كه مشغول خدمت می باشند.
پیش از این دیدار مراسم جشن عید غدیر در دفترمعظم له برگزار شد و حدود ٥٠ نفر از طلاب حوزه علمیه مفتخر به تلبس لباس سربازی امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) شدند.

 

01

02

04

05