پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به اجلاسیه جامعه محترم مدرسین و علمای بلاد

باید اتحاد و همبستگی در حول محور ولی فقیه و در راه خدمت به مردم و ترویج اسلام ناب باشد
سفارش بنده به همه علمای محترم این است که حوزه علمیه را انقلابی نگه دارید و از نظام و رهبری حمایت کنید
جدایی حوزه از سیاست خواسته دشمن است
باید استکبار ستیزی و دفاع از مظلوم بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و موضوع فلسطین در صدر مسائل جهان اسلام باشد

عکس-بیانیه.jpg02

متن پیام معظم له

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی خیر خلقه و اشرف بریته سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللهِ فِی الأرَضینَ
از اینکه توفیقی یافتم تا دقایقی را در محضر آقایان علماء و اساتید محترم باشم خداوند را شاکرم. با توجه به تناسب ایام، حدیثی از حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» که در ابتدای جلد دوم بحار است به عرض می‌رسانم فرمودند: «سَمِعْتُ أَبِی یَقُولُ إِنَّ عُلَمَاءَ شِیعَتِنَا یُحْشَرُونَ فَیُخْلَعُ عَلَیْهِمْ مِنْ خِلَعِ الْكَرَامَاتِ عَلَى قَدْرِ كَثْرَةِ عُلُومِهِمْ وَ جِدِّهِمْ فِی إِرْشَادِ عِبَادِ اللَّهِ »
حضرت کشّاف الحقائق، امام جعفر صادق «علیه السلام» در جلد دوم بحار در ضمن بیان وظایف علماء فرمودند:« عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِی اَلثَّغْرِ اَلَّذِی یَلِی إِبْلِیسَ وَ عَفَارِیتَهُ یَمْنَعُونَهُم‏ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ أَلاَ فَمَنِ اِنْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ اَلرُّومَ وَ اَلْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یَدْفَعُ عَنْ أَدْیَانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ».
شناخت زمان یکی از وظایف مهم علماست. امام صادق «علیه السلام» فرمودند: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ علَیهِ اللَّوابِسُ» شناخت زمان؛ یعنی شناخت اهل زمان، یعنی شناخت فرهنگ اهل زمان و شناخت نقشه‌های زندگی اهل زمان، خصوصاً در زمان ما و با توجه به انقلاب که توسط امام «رضوان الله علیه» به وقوع پیوست.
وظایف علماء با گذشته بسیار متفاوت است، که امام راحل به عنوان یک الگو توانست با اخلاص در پیشگاه خداوند متعال و زمان شناسی در مقابل مستکبران ایستادگی کند و مستضعفان را در برابر استکبار و نقشه‌های آنها متحد نماید. برای روشن شدن ابعاد شخصیت امام کتابی به نام "صور الفقیه و دولته" که ۵۰ نفر از شخصیت‌ها و نخبگان دنیا هر کدام از یک زاویه و از یک بعد به بررسی ابعاد شخصیتی امام «رضوان الله علیه» پرداختند که لازم است با این کتاب آشنا باشیم و امروز نگهبانی و نگهداری این انقلاب و توسعه راه امام بر همگان لازم است.

امام توصیه داشتند باید در جامعه فقر، جهل و بی عدالتی ریشه کن شود و اسلام ناب در همه ابعاد زندگی جلوه گر باشد. باید استکبار ستیزی برقرار باشد، باید عملی ساختن مقاصد و مبانی اسلام به طور کلی در کل جهان در نظر باشد و دفاع از مظلوم بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی و موضوع فلسطین در صدر مسائل جهان اسلام باشد.
عملی نمودن این سفارش‌ها بر عهده علماست و باید توجه داشت که علماء خود را در کنار مردم قرار دهند و مشکلات آنها را رسیدگی کنند و مردم را در صحنه انقلاب نگه بدارند و اتحاد و وحدت حول محور ولی فقیه باشد و این آیه که تجسم مسلمانان زمان شناس است «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » و این اتحاد و همبستگی باید در راه خدمت به مردم و تقویت اسلام ناب باشد.
حضرت امیر مؤمنان امام علی «علیه السلام» در نهج البلاغه در نامه پنجاه و سوم خطاب به مالک اشتر فرمودند: «و إنّما عمودُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّةُ للأعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّةِ فلیَكُن صَغْوُكَ لَهُم و مَیلُكَ مَعَهُم» امام خطاب به مالک می‌فرماید :«ای مالک بدان که مردم ستون دین و سپر در برابر دشمنان، همین مردم هستند.» این مردم همان مردم هستند که انقلاب کردند، در جنگ تحمیلی شهید دادند و اکنون هم در صحنه های حساس پای نظام ایستاده‌اند.
سفارش بنده به همه علمای محترم این است که حوزه علمیه را انقلابی نگه دارید و از نظام و رهبری حمایت کنید. الحمدلله امروز رهبری هم توانست این انقلاب را با همان افکار امام در مقابل دشمن نگهداری کند.
یکی دیگر از موضوعات مهم تقویت علمای بلاد و حوزه های علمیه است که مورد تاکید بزرگان بوده است. علمای محترم توجه داشته باشند که توطئه جدایی دین از سیاست نقشه دشمن است و باید ما بدانیم که حوزه بدون سیاست خواست دشمن است. امام این موضوع را به خوبی تشخیص دادند و برای حاکم ساختن این فکر عمر خودشان را صرف کردند.
و در پایان از همه آقایان علمای محترم حاضر در جلسه و از جامعه محترم مدرسین حوزه که با هوشیاری و دقت مشغول اداره حوزه علمیه می‌باشند تشکر می‌کنم و مزید توفیقات آنها را از پروردگار متعال مسئلت می‌نمایم.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.